Deurdonderen met Boerman - Structuur
Eerst was er niets en toen schiep God hemel en aarde. Dit is de eerst zin uit de Bijbel. Eerst was er niets, maar door middel van creatie was er opeens iets, de structuur. Creatie uit zich door middel van structuur, dat was toen zo het geval en vandaag de dag nog. Je zou kunnen zegen dat er vanaf het begin eigenlijk niets veranderd is, maar dat is niet zo. Creatie uit zich door middel van structuur, maar structuur mag niet de overhand krijgen zoals dat tegenwoordig het geval is.
Het is vandaag de dag alleen maar structuur, structuur en nog eens structuur. Hoe meer hoe liever lijkt het motto van de 21 eeuw te zijn en wij sufferds, wij doen er braaf aan mee. Ook onze vaderlandse politiek bedient zich alleen nog maar met structuur. Creatie is hen vreemd. Ja, in het creëren van problemen is men meester. Kijk maar naar het tekort aan leraren, politieagenten en verplegend personeel. Eerst op alles bezuinigen en nu maar klagen dat niemand die baan nog hebben wil wat resulteert in een gigantisch tekort in bovengenoemde banen. Verder wil men ook alleen maar regels en wetten die alles moeten ordenen. Niets mag meer aan het toeval worden overgelaten. Alles moet geregeld worden. Men wil de keuzes niet meer aan de gewone man overlaten, de overheid wenst deze voor ons te nemen. Zo ook voor het motorrijden.
Persoonlijk zie ik motorrijden als een van de laatste vrijheden die we nog hebben, maar ook daar word stevig aan gesleuteld. Men wil dat de motorrijder zich aan de structuur gaat houden die ons door de overheid word opgelegd. Wat dit kan gaan betekenen weten we allemaal. Weg plezier, weg vrijheid. Goeroe Netelenbos gaat voorbij aan het feit dat de weggebruiker ook wel eens recreatief wil gaan toeren, waar de motor bij uitstek voor geschikt is, maar zij lijkt dat niet te beseffen. Zij zit vast in de structuur van het opleggen van regeltjes en wetten. Creatief denken is er voor haar niet meer bij. Ik vrees dat zij reddeloos verloren is. Ze zal wel denken dat als ze die vervelende, voorjakkerende motorrijders nu structureel het leven zuur maakt, dat die er vanzelf wel het bijltje bij neer gooien. Niet dus, want de bij de MAG aangesloten motorrijder is creatief. Men zit niet vastgeroest aan haar structuur en kan dus nog gewoon en logisch nadenken en door de belachelijke ideeën van goeroe N. heen prikken. De vraag is alleen nog wanneer de rest van motorrijdend Nederland zich bij de MAG aansluit, want door middel van de door de overheid gebruikte structuur om alles maar te willen regelen worden onze keuzevrijheden steeds minder, minder, minder...
Hoe moet ik het mijn zoon verkopen als er in de showroom van de plaatselijke motordealer over pakweg 15 jaar slechts 1 model leverbaar is, in 1 kleur en met een duizelingwekkende topsnelheid van wel 60 kilometer per uur en een vermogen van 13 pk, compleet met airbags, beenkappen en weet ik wat nog niet meer voor onzin. Het rijden op zo'n ding zal dezelfde ervaring zijn als het zitten op een enorme vibrator, aangezien van het ding alle gevaarlijke delen zijn weggestopt, super gestroomlijnd is, totaal geen lawaai meer produceert, en dus geen ruk meer aan is.
Weg keuzes, weg vrijheid. Laten we vooral de overheid de kans geven om via hun structurele manier van denken door te gaan en bovengenoemd beeld zal werkelijkheid worden. Lang leve de structuur! En voor alle nog creatief denkende motorrijders in Nederland welke nog niet bij de MAG aangesloten zijn: sluit je nu bij de MAG aan voordat je op een enorme vibrator rondrijdt. Het zal misschien wel lekker zijn, maar absoluut niet bevredigend. Ik bedoel maar.
Robert Boerman
Deze collum is verschenen in Mag-a-zine 53
br />
|